Monachijska Funkcjonalna diagnostyka rozwojowa dzieci
W codziennej pracy wykorzystuję także Monachijską Funkcjonalną diagnostykę rozwojową dzieci, która pomaga zidentyfikować potencjalne problemy rozwojowe. Badania przeprowadzam za pomocą kwestionariusza M-CHAT, który umożliwia ocenę kluczowych aspektów rozwoju dziecka, takich jak komunikacja, spostrzeganie społeczne i zachowanie. To cenne narzędzie, które może pomóc w wczesnym wykryciu objawów autyzmu oraz innych problemów rozwojowych.
Wyniki poddaję szczegółowej analizie, a następnie udzielam rodzicom lub opiekunom informacji oraz wskazówek dotyczących dalszych kroków. Warto pamiętać, że M-CHAT to narzędzie monitorujące i nie stanowi diagnozy. Jeśli wyniki sugerują potencjalne problemy rozwojowe, zalecam konsultacje z lekarzem lub specjalistą ds. rozwoju dziecięcego, aby przeprowadzić dalsze badania i oceny.
PEP-R Profil Psychoedukacyjny Schoplera
PEP-R Profil Psychoedukacyjny Schoplera ma na celu oszacowanie poziomu funkcjonowania dzieci, co stanowi dla mnie fundament do opracowania spersonalizowanego programu terapeutycznego, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Otaczam opieką dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (do 12 roku życia), które funkcjonują na poziomie przedszkolnym lub niższym. Program ten pozwala mi diagnozować dzieci ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera oraz dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy.
W swojej pracy korzystam również z takich pomocy jak:
KOLD – Karta Oceny Logopedycznej Dziecka,
KORP – Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego,
KOZE – Karta Oceny Zachowania i Emocji,
KOSF – Karta Oceny Słuchu Fonemowego,
KOJD – Karta Oceny Języka Dziecka.